{"id":202,"date":"2013-09-02T01:27:11","date_gmt":"2013-09-01T23:27:11","guid":{"rendered":"http:\/\/www.caniilluminati.nl\/?p=202"},"modified":"2013-09-02T16:58:13","modified_gmt":"2013-09-02T14:58:13","slug":"recensie-the-swimmer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.caniilluminati.nl\/2013\/09\/02\/recensie-the-swimmer\/","title":{"rendered":"Recensie: The Swimmer"},"content":{"rendered":"
<\/a>Het was het soort toeval waaruit je zou kunnen afleiden dat het universum je een teken geeft; daags nadat ik in een verhalenbundel van John Cheever<\/a> (1912-1982) was begonnen, las ik in de Next een artikeltje over een buitenfilmfestival waar de film The Swimmer<\/em><\/a> (1968) gedraaid zou worden, die, zo ontdekte ik bij de dwangmatige IMDb-search die doorgaans volgt op het spotten van eender welke filmtitel, gebaseerd was op een verhaal uit diezelfde bundel. Goed, gestuurd door dit toeval las ik het betreffende verhaal, volgens kenners \u00e9\u00e9n van Cheevers beste \u2013 al heb ik zelf nog te weinig gelezen om dit te beamen. De opzet is verraderlijk eenvoudig; Ned Merill, een veertiger uit de suburbs,<\/i> besluit om op een zomerse zondagmiddag naar huis te zwemmen via een ketting aan zwembaden die vanaf zijn startpunt, het huis van de bevriende Westerhazy\u2019s, min of meer naar zijn eigen voordeur leidt. Aanvankelijk gaat alles van een leien dakje; Ned, met zijn jeugdige energie en vlotte babbel, hopt van zwembad naar zwembad, converseert met buurtgenoten en ritselt en passant de ene zondagmiddagborrel na de andere. Ik kan moeilijk nog meer te vertellen zonder het verhaal te verklappen, maar laat ik het er op houden dat Neds interacties langzaam maar zeker scheurtjes in zijn \u2013 voor de lezer \u2013 onbekommerde fa\u00e7ade doen ontstaan, wat uiteindelijk tot een uiterst sombere ontknoping leidt.<\/p>\n Cheevers allegorie over stukgelopen dromen en uiterlijke schijn hield me na het lezen wel even bezig, dus kon ik niet wachten om Frank Perry\u2019s verfilming uit 1968 ervan te zien. Alleen al het bouwjaar draagt bij aan het kijkgenot; de film straalt die dromerige nostalgie uit die we tegenwoordig via Instagram onze foto\u2019s opdringen, en cre\u00ebert zodoende vanaf de eerste shots meteen die charmante Hollywoodsfeer van de jaren zestig. Vind ik leuk (al zijn de \u2018spannende\u2019 cues van de soundtrack enigszins tenenkrommend). Tussen de verder vrij conventioneel geschoten zwembadsc\u00e8nes door is uiteraard ook ruimte voor wat aandoenlijk ge\u00ebxperimenteer; vervreemdende soft focus, de camera die tussen boomtoppen door kruipt tijdens een dialoog, psychedelische cross fades<\/i> en een ellenlange sc\u00e8ne waarin Ned en zijn voormalige oppas, jawel, in slow motion <\/i>over een paardenparcours hollen. Groovy!<\/i>
\nBurt Lancaster is de ideale man om Ned Merrill gestalte te geven; knappe, gebronsde man met brede torso en dito glimlach. Ik kan me naast From Here to Eternity<\/i><\/a> niet herinneren meer films met de beste man gezien te hebben, maar ik geloof meteen dat hij dit zelf \u00e9\u00e9n van zijn favoriete rollen vond. Het onwrikbare zelfvertrouwen waarmee hij zijn zwemtocht begint is even overtuigend als de wanhoop en somberheid die in zijn houding sluipen naarmate zijn missie vordert en we via zijn interacties met de buurtgenoten steeds meer verontrustende brokjes achtergrondinformatie krijgen. De meeste kennissen reageren aanvankelijk enthousiast op zijn verschijning, maar de dialogen hebben dat kunstmatige randje dat ik herken van vervelende verjaardagsfeestjes; hier wordt de schijn opgehouden. Een enkele keer wordt Ned gewoon ronduit afgebekt, maar meestal wisselen stelletjes achter Neds rug bezorgde blikken uit of snoeren ze elkaar tactvol de mond: don\u2019t even go there<\/i>. \u00a0Wanneer Ned zijn voormalige oppas mee op sleeptouw neemt, voel je dat hij vasthoudt aan een gevoel dat (of: een jeugd die?) eigenlijk al vervlogen is, en het wachten is dan ook op het moment dat hij te ver gaat en het meisje afschrikt. Mooi om te zien hoe Lancaster zijn karakter langzaam laat ontrafelen, laagje voor laagje, tot je hem bij de voorlaatste halte van zijn zwemtocht met plaatsvervangende schaamte gadeslaat.<\/p>\n